Digitalisera ditt företag

Sidan blev senast uppdaterad:

Här hittar du tips och råd för att öka din synlighet på nätet och skapa fler och bättre affärer. Med digitala hjälpmedel kan du också effektivisera din administration av företaget.

Digitalisera ditt företag – en introduktionskurs

Kursen riktar sig till dig som vill digitalisera ditt företag. Den tar cirka 60–120 minuter att genomföra och undervisning sker i både film och text. Du registrerar ett användarkonto på iis.se (Internetstiftelsen i Sverige) och sedan kan du köra igång. Kursen är kostnadsfri. 

Ur innehållet:
- Var på nätet hittar du dina kunder?
- Kom igång med din webbsida, domän och varumärke på nätet.
- Lär dig ta betalt digitalt.
- Så gör du din bokföring digitalt.
- Vilka myndighetskontakter kan du sköta digitalt, och hur fungerar det? 

Till kursen Digitalisera ditt företag (iis.se)

Till sidans topp

Var på nätet finns dina kunder?

Med digital kommunikation kan du nå många fler kunder än vad du har idag. Men för att kunna nå så många som möjligt är det viktigt att ta reda på vilket beteende dina kunder har på nätet. 

Utgå ifrån behovet som just din produkt eller tjänst tillfredsställer hos kunden, men försök också ta reda på vilka andra produkter och ämnen din kund kan vara intresserad av. Utifrån detta, försök identifiera vilka forum, grupper, appar och webbplatser dina kunder kan tänkas besöka och var aktiv där genom att göra inlägg eller kommentera andras inlägg. 

Podcast: Var finns min kund på nätet?

Lyssna på intervju med Donnie Lygonis, affärscoach på KTH. 

Till sidans topp

Se till att dina kunder hittar dig

När du tagit reda på var din kund finns på nätet är nästa steg att göra det lätt för kunden att hitta till dig digitalt. Det gör du till exempel genom att ha en egen webbplats. Där kan du presentera ditt företag och dina produkter eller tjänster, samt ha kontaktuppgifter så att kunderna lätt kan nå dig. 

Ett annat sätt att marknadsföra ditt företag på internet är att ha en blogg där besökare får insikt i ditt företag. Du kan också lägga upp en företagssida på sociala medier. Där kan du göra inlägg, dela andras inlägg, publicera bilder, länka vidare till en extern sida med mera.

Tänk på att ta med din identitet och ditt varumärke ut på nätet, så att dina befintliga kunder kan känna igen sig. Det kan exempelvis vara en logotype, en färg eller en ljudmelodi. Kanske är känslan i din fysiska butik liten och mysig, låt då det avspegla sig även i din digitala kommunikation. 

När du tar ut ditt företag på nätet så blir du i och med det nåbar i hela världen. Har du ett varumärke som är intressant internationellt kan det därför vara bra att se över ditt varumärkesskydd.

Podcast: Varumärken på nätet

Lyssna på en intervju med Johan Nordlund på Patent- och registreringsverket.   

Till sidans topp

Ta betalt digitalt

Vi går idag mot ett mer kontantlöst samhälle, du har kanske tänkt på att vissa butiker inte längre tar emot kontanter? Fråga dina kunder vilka betalningssätt de föredrar, idag finns det många olika digitala betalningslösningar på marknaden för dig som vill ta steget mot mindre kontanthantering. 

Podcast: Ta betalt digitalt?

Lyssna på en intervju med Sebastian Fuchs.  

Digitalakademin - förbättra dina digitala kunskaper

Digitalakademin erbjuder kostnadsfria utbildningar online och fysiska utbildningsevent på flera platser runt om i Sverige. Digitalakademin är ett samarbete mellan Google och Almi. 

Läs mer om Digitalakademin och anmäl dig här

Mer om digitalisering

Kom i gång med egen webbplats

Du behöver tre saker för att komma igång med din webbplats.

GDPR

Följer ditt företag de nya dataskyddsreglerna?

Hjälpte den här informationen dig?

Berätta gärna mer om vad du tycker om sidan!

Fältet är obligatoriskt

Fältet är obligatoriskt

Behandling av personuppgifter

När du fyller i formuläret sparas de personuppgifter du lämnar hos Bolagsverket. Bolagsverket ansvarar för dessa uppgifter. Vi sparar uppgifterna för att vi ska kunna kontakta dig. Uppgifterna används inte för något annat ändamål.

Mer om personuppgifter, om dina rättigheter och hur du kan klaga

Ansvarig: Tillväxtverket

Till sidans topp