Digital bokföring och administration

Sidan blev senast uppdaterad:

Att tänka på när du bokför digitalt

Det finns många fördelar med att börja administrera ditt företag digitalt, det är ofta både billigare och enklare. När du ska börja bokföra med hjälp av datorn så är det bäst att använda ett program från någon av de programvaruleverantörer som finns på marknaden. Med dagens digitala bokföringsprogram kan du få en helhetslösning för både bokföring, fakturering och kopplingar till din bank. Du kan också få automatiska påminnelser om någon inte har betalat en faktura, eller om du själv glömt att skicka en faktura för ett utfört arbete. 

Tänk på att bokföringen måste vara i bestämd form. Det innebär att det som bokförts inte ska kunna raderas eller på annat sätt göras oläsligt i efterhand. Därför kan du inte använda ett kalkylprogram som till exempel Excel. 

Vad gäller för digitala kvitton och fakturor? 

Du ska alltid spara kvittot, verifikationen eller fakturan i den form som företaget tog emot det. Får du exempelvis ett papperskvitto ska du alltid spara papperskopian, får du kvittot eller fakturan digitalt på mejl ska du spara den i digital form, till exempel på datorns hårddisk.  

Podcast: Bokföring digitalt

Lyssna på intervju med Elin Oldin.

Till sidans topp

E-legitimation och myndighetskontakter

Skaffa e-legitimation 

Med hjälp av en e-legitimation, till exempel Mobilt BankID, kan du utföra en mängd ärenden och ha kontakt med olika myndigheter helt digitalt. Det är både billigare och går snabbare än att göra det via papper och vanlig post. 

E-legitimation används för legitimering, underskrift eller både och. Du skaffar den via din bank eller hos Telia. Beroende på vem som ger ut e-legitimationen kan den ha olika namn, exempelvis BankID, Nordea e-legitimation eller Telia e-legitimation. 

Skaffa en digital brevlåda

Med en digital brevlåda får du post från myndigheter digitalt istället för på papper. Då kan du läsa din post var du än är på dator, läsplatta och på mobil. 

En digital brevlåda kan bara öppnas med hjälp av e-legitimation, till exempel Mobilt BankID, och är därför säkrare än vanlig e-post och pappersbrev. Endast den som är behörig kan läsa företagets post. Om du vill kan du även ge någon annan behörighet att läsa posten, till exempel en revisor eller förvaltare.

Skaffa digital brevlåda här.

Alla etjänster här på verksamt.se.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.

Mer om bokföring

Ekonomi och bokföring

Så får du bättre koll på ditt företags ekonomi.