Misskötsel

Vid olika typer av misskötsel hos dina anställda har du som arbetsgivare ett visst ansvar att se till att misskötseln upphör. Om du har utrett händelsen och vidtagit de åtgärder som behövs, men misskötseln ändå fortsätter, kan du ha saklig grund för att säga upp den anställda.

Sidan blev senast uppdaterad:

En anställd har i princip fem olika skyldigheter enligt anställningsavtalet:

  • att utföra arbete
  • att följa ordningsföreskrifter
  • att följa säkerhetsföreskrifter och använda skyddsanordningar
  • att samarbeta
  • att vara lojal.

Till sidans topp

Olovlig frånvaro

Olovlig frånvaro kan vara saklig grund för uppsägning. Det är viktigt att du som arbetsgivare tar reda på orsaken till frånvaron och vidtar åtgärder för att frånvaron ska upphöra. Är det fråga om korta och enstaka tillfällen med en godtagbar förklaring är det sannolikt inte grund för uppsägning.

Om en anställd är borta mer än cirka två veckor utan att höra av sig anses anställningen avslutad. Det är dock viktigt att du har försökt komma i kontakt med personen under tiden. Även fusk med tidrapportering kan vara grund för uppsägning.

Till sidans topp

Arbetsvägran

Arbetsvägran är saklig grund för uppsägning om den är oresonlig. Det betyder att det inte ska finnas någon anledning för den anställda att vägra att utföra arbetsuppgifterna. En anställd är skyldig att utföra allt arbete som har ett naturligt samband med verksamheten.

Arbetsvägran kan vara godtagbar om arbetsordern varit otydlig, framstått som orättvis eller inneburit fara för liv och hälsa. Den anställda kanske inte heller förstod vad som förväntades.

Till sidans topp

Brottslighet

Brott i tjänsten är normalt saklig grund för uppsägning, men en bedömning från fall till fall måste ändå göras. Särskilt allvarligt ser Arbetsdomstolen på stöldbrott och våldsbrott.

Gå till Arbetsdomstolens webbplats

Till sidans topp

Dåliga arbetsprestationer

Oförmåga i arbetet kan vara uppsägningsgrundande om den anställdas arbetsinsatser är mycket sämre än vad du har kunnat förvänta dig. Den anställda kanske behöver orimligt lång tid för att utföra sina arbetsuppgifter, resultatet är dåligt eller kostnaderna för att ha den anställda överstiger vad hen inbringar till företaget.

Innan du kan säga upp någon på grund av inkompetens måste du försöka hitta andra lösningar. Problemet kanske kan lösas med utbildning eller omplacering.

Till sidans topp

Problem med att samarbeta

Samarbetssvårigheter av allvarlig art kan vara saklig grund för uppsägning. Ett allmänt otrevligt uppförande eller att två personer inte kommer överens räcker dock inte för en uppsägning.

Det som avgör är hur viktig samarbetsförmågan är för jobbet. För en arbetsledare är samarbetsförmågan viktig, men för en person som arbetar ensam och självständigt har den kanske mindre betydelse. Som arbetsgivare måste du utreda problemet, kanske kan du omplacera någon av de inblandade. Även andra åtgärder kan bli aktuella, exempelvis kan det kanske vara till hjälp att koppla in en psykolog eller någon som kan medla. Omfattningen av dina skyldigheter som arbetsgivare är naturligtvis beroende på ditt företags storlek.

Till sidans topp

Illojalt beteende

En anställd är skyldig att vara lojal mot sin arbetsgivare. Ju högre befattning desto större krav kan du ställa på lojalitet.

Illojalitet kan vara att bedriva konkurrerande verksamhet eller delta i en verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens. Illojalitet kan också vara att prata illa om arbetsgivaren och sprida lögner. Yttrandefriheten ger inte den anställda rätten att bryta mot lojalitetsåtagandet i anställningsavtalet.

Till sidans topp

Berusad på jobbet

Onykterhet anses som misskötsamhet om det inte är klarlagt att det handlar om ett alkoholberoende av sjukdomskaraktär. Sjukdom är inte grund för uppsägning utan då krävs istället rehabiliteringsåtgärder. Även om du har en liten verksamhet har du en långtgående rehabiliteringsskyldighet. Det innebär att en uppsägning kan bli aktuell först sedan lämpliga rehabiliteringsåtgärder har visat sig resultatlösa.

Till sidans topp

Sjukdom

Misskötsel som beror på sjukdom är inte en medveten misskötsel. Om en anställd inte klarar av sitt arbete på grund av sjukdom har du ansvar för att rehabilitera personen. Rehabiliteringsåtgärder kan vara till exempel arbetsträning och tekniska hjälpmedel. Du har dock inte något ansvar gällande medicinsk rehabilitering.

Hjälpte den här informationen dig?

Ja Nej

Tack för din återkoppling!

Berätta gärna vad du tycker om sidan. Dina synpunkter hjälper oss att förbättra verksamt.se.