Gå till huvudinnehåll

Hitta rätt kanaler när du ska anställa

Hur hittar du rätt person för jobbet? Hitta potentiella medarbetare och skapa tidiga kontakter genom att lära dig mer om var dessa personer finns och vad de är intresserade av. Du kan också ta hjälp av Arbetsförmedlingens tjänster som hjälper dig att anställa.

Hitta rätt person via nätverk och befintliga kontakter

Nätverk 

Tänk utanför ramarna, ibland kan kontakter knytas i helt oväntade sammanhang. Dra nytta av de nätverk och sociala medier du och dina kollegor har naturlig tillgång till. Hjälps åt att sprida information om lediga tjänster eller andra behov av kompetens till företaget. Se till att det är tydligt för alla hur och var ni kommunicerar om saker som rör företaget så att det är lätt att göra rätt! 

Webbsidor och forum

Gör er synliga på webbsidor och i forum där passande kandidater finns. Lyssna med medarbetare och kollegor för att få tips på var de brukar söka information och läsa artiklar för att få bra tips kring var ni troligen hittar dem? 

Branschorganisationer/sociala nätverk

Är du medlem i en branschorganisation eller en intresseförening kan du dra nytta av det nätverk de erbjuder. Det kan till exempel vara branschträffar och mässor där du kan skapa samarbeten och kandidatkontakter. Genom att gå med i ett socialt yrkesnätverk kan du också hitta nya medarbetare. Då får du tillgång till information om registrerade medlemmar och deras CV.

Knyt nya kontakter

Skolor

Skapa spännande kontakter för framtida rekrytering och hitta praktiksamarbeten genom att synas på skolor. Hör med din kommun om vad som finns i närområdet eller ta kontakt med specialinriktade skolor inom er bransch. Kanske anordnas marknadsdagar dit du som arbetsgivare kan komma och presentera dig. 

Mässor och events

Att synas på mässor eller events är enkel och billig marknadsföring för affärer, rekrytering och samarbeten. Kanske har ni möjlighet att ställa ut, själva eller tillsammans med samarbetspartners eller leverantörer. Tänk på att du även som mässbesökare kan knyta många nya givande kontakter. 

Arbetsförmedlingens tjänster för rekrytering

På Arbetsförmedlingens webbplats för arbetsgivare finns ett antal tjänster anpassade efter dina behov som arbetsgivare när du ska rekrytera. 

Tjänster och information för dig som arbetsgivare hos Arbetsförmedlingen

Läs mer om hur du skriver en platsannons, håller en intervju och väljer rätt person för jobbet.

Annons, intervju och välja rätt person

Snabb hjälp att hitta personal i kandidatbanken

Sök i kandidatbanken när du vill hitta personal snabbt. Här får du hjälp att göra ett första urval och kan kontakta arbetssökanden direkt utan mellanhänder. Tjänsten är kostnadsfri, du behöver bara skapa ett arbetsgivarkonto.

Sök efter medarbetare i Kandidatbanken hos Arbetsförmedlingen

Intervjua via video med hr-stöd

Genom snabbintervjuer kan du intervjua personer digitalt. Du får hjälp med att strukturera och hålla korta videointervjuer som ger dig en bild av personen bakom cv:t.

Snabbintervjuer hos Arbetsförmedlingen

Sök efter medarbetare som är nya i Sverige

I cv-databasen Jobskills kan du hitta rätt person för jobbet och fånga upp ny kompetens tidigt. Här når du kandidater som är nya i Sverige. 

Sök efter medarbetare via Arbetsförmedlingen 

Rekrytera i Europa

Arbetsförmedlingen hjälper dig med allt från att annonsera i Europa till att ordna rekryteringsaktiviteter utomlands.

Hitta kompetensen utomlands hos Arbetsförmedlingen

Rekryterings- och bemanningsföretag

Det finns många rekryterings- och bemanningsföretag som kan hjälpa dig att hitta rätt person. På sidan anställningsformer hittar du bland annat mer information om att hyra personal och att anlita frilansare. 

Mer information om olika anställningsformer