Status: Ej påbörjadKonkurrenter

Tänk på att dina kunder alltid har andra alternativ! Här får du hjälp med att fördjupa dina kunskaper om dina konkurrenter.

Även om ditt erbjudande kan verka helt unikt kan det finnas företag som erbjuder liknande lösningar. Ett bra sätt att ta reda på mer om konkurrensen är att utgå från dina kunder. Lär känna dem ordentligt - då får du reda på deras vanor, och vilka dina verkliga konkurrenter är.

Visa exempel
Marias mode: Mina konkurrenter är butikerna Quality Mode och Boutique Nette i Mellanköping.
Quality Mode erbjuder trendiga kläder till låga priser och Boutique Nette erbjuder ett
mer exklusivt och klassiskt sortiment. Quality Mode har funnits i drygt 3 år. Boutique Nette är ett familjeföretag som startades redan på 50-talet, och som fortfarande ägs och drivs i samma lokaler av samma familj.
Visa exempel
Marias mode: Kunderna har många alternativ till mitt erbjudande. De främsta konkurrenterna är butikerna i Mellanköping, men mina potentiella kunder tar sig ofta till andra närliggande städer som har lite större utbud och shoppar där. De handlar också på Internet och postorder. Jag blir ensam om att sälja ett antal olika märken i Mellanköping men de märkena går att få tag på i andra städer och via nätet.
Visa exempel
Marias mode: Jag kommer att bli det nyaste tillskottet bland klädbutikerna i Mellanköping, och behöver kämpa mig till en relation med kunderna. De känner inte till mig sedan tidigare och jag behöver vinna deras förtroende. Min lokal ligger lika centralt som de andra butikerna men mitt bland alla butiker. Det innebär att jag måste jobba med skyltning och marknadsföring för att få kunderna att lägga märke till mig och väcka deras intresse.

Tips och råd

Undersök konkurrensen
  • Börja med att skriva upp vilka konkurrenter känner du till sedan tidigare.
  • Gå sedan tillbaka till Kundavsnittet och se om du fick någon information om potentiella konkurrenter från din kundundersökning.
  • Nu har du en lista att utgå ifrån. Börja söka efter information om dina konkurrenter. Finns de på nätet? Hur mycket information kan du läsa ut från deras hemsidor? Hittar du några tidningsartiklar om dem via nyhetssök? Har du identifierat några kunder som anlitat/handlat av dem? Vad var deras intryck?
  • Var nyfiken och försök att spela "grävande journalist" för att skapa en så detaljerad bild som möjligt av dina konkurrenter.

Hur tänker dina kunder

När du gjorde din marknadsundersökning fick du förhoppningsvis en bild av hur kunderna ser på marknaden och de alternativ som finns. Försök att leva dig in i kundens situation. Fundera utifrån dessa frågor:

  • Vad har de för alternativ att lägga sina pengar på?
  • Vad är viktigt för dem när de väljer om de vill handla eller inte? Är det pris, kvalitet, trend, läge eller något annat?
  • På vilka sätt får de information som påverkar deras lust/intresse/behov av att köpa t.ex. av ditt företag?
Dokumentdelning är inte tillgänglig.